Johnny Cash under armen

Fan, va drygt.
Sitter i allsköns ro och tar en pilsner på ballkongen å tror ni inte på fan att Hinke dyker upp, men Johnny Cash-filmen under armen.
Hinke har inte båda årorna i sjön, om man säger så.
Men han har alla  plattor med Cash. Å det är ju fan flera miljoner.
Han tyckte vi skulle se den tillsammans.
Men...
Men som tur var, så hade Lotta precis ringt och bjudit iväg mig på nåt lätt sommarkäk ute nånstans.
Så Hinke fick åka hem till sin morsa igen.
Det är lite synd om honom.
Men inte om mig.
Jag svävar på rosa bolster i mina drömmars värld.
Å har just ingen tanke på att Tjorven ska ta illa upp.
Han är en skitbasist, egentligen.
Ska duscha nu.
Hej!

gilbert

Hinke bada naken

Har legat å spanat på skepp på böljan den blå.
Nej, inte skepp. Annat.
Ömsom sol, ömsom dis.
Men varmt.
Drog fem folköl och en grillad kyckling. Läste Damernas detektivbyrå och kolla tjejer.
På väg hem träffa jag Hinke som bada naken vid sin brygga. Hans morsa satt i skuggan och läste veckotidning.
"Har du kollat Walk the line, Johnny Cash-filmen. alltså", skrek Hinke.
"Fint väder, va?", skrek han morsa.
Hans farsa sa inte ett förbannade dugg.
För han bor i Tyskland.
"Nej", svara jag på första frågan. "Ja", på den andra.
Sen kom jag hem.
Undrar om jag ska be Lotta komma å smörja in ryggen?
Den är rosa.
Ungefär som mina tankar.
Hej på en stund!

gilbert


Det kom från hjärtat

Lotta ringde nyss och bad om ursäkt.
Hon påminde också om att jag måste kasta räkskalen.
Talförmågan var tillbaka.
Jag sa:
"Du är vacker".
Det kom från hjärtat.
Det bara kom. Verkligen från hjärtat.
Det ser ut att bli en fin sommardag.

gille

Lotta blev kvar

Jag vet inte riktigt vad som hände.
Men Lotta va kvar till fem i morse.
Det började med att hon fingrade på slaget på min sommarskjorta och sa att hon tyckte jag haft så fin kavaj på bröllopet. Hon tyckte jag såg ut som en vild cowboy i skägget och plötsligt hade hon kysst min kind.
På nåt konstigt vis tappade jag talet.
Kunde inte ens stamma.
Så jag gjorde som jag brukar.
Gav vika.
Hon tog min hand å så satt vi plötsligt i trädgårdens hammock.
Farbror Tryffel va vaken. Jag hörde hans radio.
Det var kallt och plötsligt började det regna småspik.
Då nuddade hon verkstygslådan och viskade i örat.
Jag hade ju tappat talet, så jag nickade bara.
Vi hamnade i soffan
Nä, jag vet inte riktigt vad som hände.
Vi göka inte, vi tog bara på varandra.
Det var trevligt, men det känns lite onödigt.
Tjorven är ju ändå vår basist.

gilbert

Loppor i skägget

Tror fan att jag fått loppor i skägget.
Men det gör jävlar i mig ingenting i denna stund.
Lotta kommer ju över.
Jaja, tro nu inget. Gör inte det.
Tjorven har stuckit till Dalarna på nån hantverkarkurs, så Lotta kände för lite sällskap.
Hon skulle ta med gamla kort på Elise.
"Hon var söt som socker redan då", sa hon och lät rätt gullig när hon sa det.
Jag har inte pratat med Elise sedan bröllopet, men jag har tänkt.
Jävlar vad jag tänkt.
Men jag vågar inte ringa.
Men jag vågar nog öppna en rödtjutare och räkorna ligger å svettas.
Det ska vara vitt till räkor, har jag hört. Men det är mycket man springer omkring o å hör.
Å det mesta ska man nog skita i.
Huvudsaken man är glad.
Jag har fått vykort från Biggan. Men jag ser fan inte vad det föreställer.
Antingen ett stort skägg på nån tibetan eller så är det muffen på Svedbergskan.
Biggan upphör aldrig att förvånas.
Hon har en liten plats i mitt hjärta.
Lotta också, om jag tänker efter lite.
Tretti räkor ska väl fan räcka.
Vi hörs!

gille

Storstrut

Tänkte mig en skön stund ute i det sköna.
Har nyss börjar läsa Damernas detektivbyrå och köpte mig en glass på väg hem från sjukgymnasten.
Jag har en stor jävla tennisboll i vaden som måste gnuggas bort.
Satt ute i trädgårn med fötterna på bordet, och tror ni inte att jag fick en körning och blev tvungen att ränna in och skita.
Det tog ju sin stund (jag läste JYSKs senaste reklamblad så det tog väl tio minuter) och när jag kom tillbaka upptäckte jag att jag lagt min Storstrut tvärs över sidorna 33 och 34.
Det blev skitkladdigt fast jag tvätta och tvaga.
Så, så var det med den sköna stunden ute i det sköna.
Nu ska jag grilla nåra chorizo med Basse.
Kanske kommer Fru Andersson och farbror Tryffel ut också?
Kanske tar vi nåra pilsner.
Vi har ju i alla fall semester.
Inte Andersson och Tryffel.
Dom är för gamla.

gilbert

varmt

Inatt drömde jag om Elsie igen.
Fan, va varmt det är förresten!
Hat bra

gille

Elise och hennes fastrar

Jag drömde om Elise i natt.
Vi tågluffa runt i den grekiska övärlden.
Det var hon, det var jag och det var två av hennes fastrar.
Och en hund.
Vet inte vilken sort, men den var fan i vägen hela tiden.
Fastrarna också.
Jag också.
För Elise blev lite väl förtjust i en piccolo med en jävligt ful mössa. Hon svärma och stog i och det hela sluta med att jag åkte hem.
Med luftballong.
Sen var det nåt om nån drakflygning i en gigantisk simhall, och nåt tjafs om att den ena fastern inte var faster, utan moster.
Det var i alla fall ett jävla tjat fram och tillbaka.
Så det var väl tur att jag vakna.
Nu ska jag rosta nån macka och tjonga på en hel del skagenröra.
Jag börjar bli tjock.
Men det skiter jag i.

gille

Grädden blev sur när Christer blev glad

Förresten!
Christer gjorde succe. Med akustisk gura.
Han spelade Taubelåtar så grädden på tårtan blev sur.
Christer blev inte sur. Han var glad.
"Det känns som om nåt lossnade", sa han och kramade on Hasse det hårdaste han kunde.
Hasse drack vatten hela kvällen och var faktiskt ganska snygg i håret.
Men Lottas farsa borde göra nåt åt sina tänder.
Ser fan ut som om han har en högaffel i käften.
Kul fest på det stora hela.


gilbert

Den sötaste klänning

Tjorven sa ja!
Lotta sa ja!
Jag sa inte ett jävla dugg.
För jag tuggade ur en plomb i bilen till kyrkan.
Dumle. DUM-le.
Men va, fan - det gick över.
Vigseln var vacker och festen efter var vacker.
Den blonda flickan vacker.
Natten var vacker.
Vattnet ljummet och himlen vacker.
Den blonda - Elsie - var nästan ännu vackrare naken.
Jag kunde vara under vattnet 48 sekunder.
Dagge vann. 53 sekunder.
Elsie och jag sov på en höbal. Hon måste vara ett stjärnfall.
Hon sa hej då och hade den sötaste klänning jag sett.
Jag har tänkt på henne sedan dess.
Lotta säger att hon är snäll, men jobbig att möta i minigolf.
Elsie är min sol, min sommar och min sötaste klänning.
Jag har lagat tanden och köpt ett vykort med hallon på.
Jag ska skicka det till henne.
Fan va det var skönt i vattnet, när jag tänker efter.

gilbert