En gammal grammofon.


Biggans gamla grammofon är inne och sjunger på sista refrängen. Den är inte alltid att lita på.
Därför har jag köpt en ny till henne.
Yamaha av nån sort
Så här lyder i alla fall rimmet.

Om nån i luften hör nåt som surrar
kan det vara denna makapär som snurrar

Kanske inte så jävla bra, men enkelt och praktiskt.
Huvudsaken att Biggan kan hålla sig med det bästa hon vet.
Gamla vinyler med fräna och hårda gitarrer.
Saxon, Def Leopard, Yes och Tygers of the Pan Tang och sånt.

Vi satt förresten idag å prata om vilka skivor vi tyckte va världens bästa.
Hon sa nån med Deep Purple.
Jag sa nån med Meat Loaf.
Och sen blev det inte så mycket mer snack om det. Det är ju omöjligt att reda ut sånt där. Man får väl för fan tycka vad man vill. Så det sa vi.
Annars så har vi sagt att vi ska sluta å svära så förbannat.
Nyårsafton, sa Biggan.
Håller med, sa jag.
Och rätt va det var stod vi på knä i sängen. Nakna och alldeles nybäddat.
Det var en sensuell stund.
Jag har bandage på fingret, voltaren på foten.
Men det skiter jag i.
Och så har jag Biggans kropp på hjärnan.
Jag älskar den kvinnan mer än självaste livet.
Mer än självaste tomten.

Vi möter Pilsnerkorvarna i första matchen i rinkbandy-turneringen.
Dom jobbar i charken på ICA och är skittjocka allihopa.
Men ska vara för jävla bra på skridskor.
Dom gör väl sylta av oss, sa Sjögren när han ringde mitt på dan.
Han ville tala om att vi hade fullt lag och två avbrytare och att vi kunde väl hålla oss lite lugna med både spriten och maten.
Jag kan säga att jag inte direkt svalde hans resonemang.
Här ska både drickas och ätas.
Och gökas.
Göka är bra för kaloriförbrukningen.
Så ju fetare mat desto mer göka.
Det kan vara värt att tänka på.

Nu ska skinkan snart grilljeras och efter det en sillabit, nån snaps och så lite uppesittarkväll.
Det blir nog lite dansband. Jag är inte så mycket för det längre, har jag märkt, men så här dan före dan kan det väl sitta fint med lite sånt där lätt och lagom.
Ikväll är det bara Biggan och jag.
Skulle Svarvarn ringa och säga att han har glömt nåt igen, så kör jag upp skinktermometern i arselet på honom. Sen får den sitta där ända till 75 grader.
Biggan klär i grillvantar och rött förklä.
Har jag sagt att hon är stjärnan i granens topp?

go jul/gilbert


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback