Vi ska ha tomte


Biggan och jag har nyss fikat lite mysigt och pratat jultraditioner.
Det finns så många och vi har bestämt oss får att blanda lite gammalt med lite nytt och på så vis skapa en egen jultradition.
Vi ska ha tomte. Det ska vi ha.
Eftersom vi bara är två blir det kanske lite konstigt, men va fan. I år blev det jag har vi bestämt.
Min farsa var lite tokig han. Han skrek högt som fan, att han skulle ut å köpa tidningen. Sen gick han och vi andra kurade upp oss i soffan riktigt ordentligt. Förväntansfulla och lite spända.
Där kunde vi sitta i både en och två timmar och rätt var det var kom farsan hem.
Å hade varit och köpt tidningen.
Sen gick han och la sig och vi andra fick snällt sitta å knäcka nötter till han hade läst klart sporten.
Sen skrek han högt som fan, att nu skulle han iväg å köpa en tidning till.
Då brukade vi inte veta varken ut eller in.
Men så kom han tillbaka med skägg och luva och en säck på ryggen. Lukta lite sprit gjorde han också.
Å sen blev det jul på riktigt, tyckte vi.
Han ville nog bara hålla oss på halstret.

Det var lite jobbigt att vänta, men vi visste ju vad sportsidorna betydde för farsan. Så vi sa inget.
Ibland minns jag dessa jular som igår.

gilbert


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback